Hoe zit dat met het koopcontract?

Steeds meer mensen verkopen zelf hun woning, zónder makelaar. Je bespaart hiermee natuurlijk veel geld, je hoeft immers de courtage niet te betalen.
Na de waardebepaling van je woning zet je je huis op internet en de verkoop kan beginnen. Is er na een bezichtiging een koper geïnteresseerd, dan begint het onderhandelen.
Is er na de onderhandeling een overeenstemming bereikt met de koper, dan moet alles zwart op wit gezet worden in een koopcontract (of koopakte). Er komen nogal wat juridische zaken bij kijken.

We zetten even wat feiten voor jou op een rijtje.

Wat is een koopcontract?
Het is een document waarin de afspraken, die gemaakt zijn tussen koper en verkoper, schriftelijk worden vastgelegd. De belangrijkste items zijn onder meer de koopprijs en de opleveringsdatum.

Na het tekenen van het koopcontract is er een wettelijke bedenktijd van 3 dagen. Een getekend koopcontract is geen eigendomsoverdracht, maar is wel bindend.

Er kunnen natuurlijk onvoorziene situaties zijn waarin men het koopcontract weer wilt ontbinden. Daarom is het belangrijk ontbindende voorwaarden in het koopcontract op te laten nemen.

Een koopcontract moet volgens de Nederlandse wet altijd schriftelijk worden aangegaan. Een mondelinge overeenkomst is niet rechtsgeldig.

Kun je een koopcontract zelf opstellen?
De koopakte kun je in principe zelf opstellen. Je kunt zelfs een model-koopcontact downloaden (zoals op de website van Eigen Huis). Je moet er wel heel zeker van zijn dat het model up-to-date is en met álle wettelijke zaken rekening is gehouden. Er komen nogal wat juridische zaken bij kijken en het is een serieus document, dus het is verstandig om dit niet helemaal zelf te doen.

Wat zijn de kosten?
De kosten voor het opstellen van een koopcontract zijn zeer divers. Het best kun je de tarieven van verschillende notarissen goed met elkaar vergelijken, want elke notaris werkt met andere tarieven.

Verkoop je met Wij Makelaars zelf je huis? Dan heb je geluk. Wij stellen namelijk áltijd het koopcontract op (ook als je ervoor kiest zélf je woning te verkopen met Wij Makelaars).

En dan de leveringsakte
Na het tekenen van de koopakte stelt de notaris een zogeheten leveringsakte op die door de verkoper en koper dient te worden getekend. De notaris zorgt dan voor verrekening van de koopsom en de eventuele af te lossen hypotheek.

 

About the Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may also like these